Розробки урокiв

Тема: Утворення імперії Александра Македонського  

Мета: ознайомити учнів зі Східним походом Александра Македонського, визначити його основну мету та наслідки; дати поняття еллінізму; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати візуальні джерела та історичні документи; навички роботи з історичною картою; виховувати інтерес до вивчення теми.  

Обладнання: підручник «Всесвітня історія. Історія України: підруч. для 6-го кл. загальноосвіт. навч. закл. / О. Г. Бандровський, В. С. Власов. – К. : Генеза, 2019.», мультимедійна презентація, роздатковий матеріал, відео, телефони.

Тип уроку: комбінований

Хід уроку

      I.          Організаційний момент.

    II.          Актуалізація опорних знань. Перевірка домашнього завдання.

Виконайте завдання за QR-кодом  або перейдіть за посилання https://learningapps.org/display?v=peq3ak4cj21 та виконайте тест.

Вирішення хронологічної задачі.   (Слайд 4)

Скільки років минуло від початку Марафонської битви (грандіозної перемоги греків) до нищівної поразки греків у битві під Херонеєю? Скількі років минуло від початку битви під Херонеєю до наших днів?

490 – 338 = 152 роки

338+2021-1=2358 роки.

Відповідь: 152 роки минуло від початку марафонської битви до поразки греків під Херонеєю та 2358 від битви під Херонеєю до наших днів.

 III.          Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

Вправа «Правда/неправда».  

·       Александр Македонський боявся котів.

·       Цар Персії злякано втік із поля бою, захопивши в полон Александра Македонського.

·       Одна з найбільших битв давнини відбувалася на території Іраку.

·       Александра Македонського вбив слон. 

Сьогодні протягом вивчення теми ми дізнаємося з вами відповіді на ці запитання та багато інших питань.

 IV.          Вивчення нового матеріалу.

Випереджальне завдання. Діти зачитують підготовлені повідомлення про Александра Македонського.

Запитання до класу: Тож, яким перед нами постає Александр Македонський?  

Вчитель. В умовах кризи серед давньогрецьких політиків стає популярнішою ідея походу на Схід, тобто боротьба проти Персії. На той час перська держава переживала не найкращі часи та поступово занепадала. Підготовку до східного походу здійснював ще батько Александра Македонського Філіп ІІ. Його син Александр Македонський не тільки продовжив підготовку до славного походу, а й здійснив його.

Навесні 334 р. до н.е. Александр на чолі грецького війська вирушив у похід проти Персії. Похід було проголошено як помсту за руйнацію храмів під час походу перського царя Ксеркса. У період цього походу Персією правив Дарій ІІІ. Біля річки Гранік армія Александра розбила передові сили персів. Після цієї перемоги він легко оволодів малоазійськими полісами, частина з яких зустрічала його як визволителя.    

Перегляд відео «Звернення Александра Македонського до свого війська перед початком битви»

https://www.youtube.com/watch?v=z6aUV2L3vYA&t=62s

1.     Як ставився Александр Македонський до свого війська? Про що це говорить?

2.     Чи надавало це війську мужності і сили? Наведіть приклади із фрагменту.

Наступного року, 333 р. до н.е. армія Александра вирушила на завоювання Сірії. Біля містечка Ісс Александр знову розбив військо персів, не зважаючи на їх значну військову перевагу. Дарій ІІІ утік з поля бою, а його дружина, мати та дві доньки потрапили в полон до Александра Македонського.

У результаті завоювань, Александр захопив Фінікію та Сирію. Найдовше в цьому поході трималося м. Тіра (січень – травень 332 р. до н.е.). Щоб захопити містечко, йому довелося засипати протоку, яка відділяла острів від берега.

Після переможних походів, Александр вирушив до Єгипту. Тут його зустріли як визволителя і коронували як фараона. У 330 р. до н.е. в західній частині долини річки Нілу було засновано місто Александрія.

Наступну перемогу над персами Александр здобув 1 жовтня 331 р. до н.е. на річні Тигр, під Гавгамелами.

                У ході цієї битви,  перська армія ,яка була вдвічі чисельніша за македонську, зазнала нищівної поразки. Дарій ІІІ знову втік з поля бою та переховувався у м.Мідії. Александр захопив Сузи, Персеполь, Вавилон. По дорозі до Парфії Дарія ІІІ вбив його воєначальник. Александр став спадкоємцем його держави. Новообраний цар мусив шукати підтримки у місцевої верхівки. Адже греків і македонян обурювали вимоги Александра падати перед ним на коліна та цілувати край його одягу.

Робота з історичним джерелом (с. 154 підручника).

·       Прочитайте уривок із твору Плутарха?

·       Про які риси вдачі Александра свідчить наведений уривок?

·       Поміркуйте, чому Александр вчинив саме так, адже міг, скориставшись порадами своїх воєначальників, напасти на персів зненацька?

Перегляд відео битви при Гавгамелах https://www.youtube.com/watch?v=kC_yPl9vNXc&t=26s

1.     Охарактеризуйте перебіг битви.

2.     Які наслідки мала ці військова сутичка?

На завойованих територіях Александр Македонський наказав карбувати власні срібні монети, будувати нові міста. Окрім цього, Александр поширював на Сході нові досягнення землеробства, доводив переваги європейського шлюбу, переконував не вбивати своїх літніх батьків, шанувати матерів. 

Робота з історичною картою. (с. 155 підручника)

·       Розгляньте карту. Знайдіть територію Македонії. Порівняйте територію Македонії з територією держав, які утворились після походів Александра Македонського.

·       Де відбулася битва, після якої Александр здійснив похід на Сирію, Фінікію та Єгипет?

·       Знайдіть місце вирішальної битви, що призвела до загибелі Перської держави?

Вчитель. Унаслідок східного походу Александра Македонського було створено нову світову державу, до неї входили Македонія, поліси Греції, Єгипет, Близький та Середній Схід. Для керування величезною імперією, Александр передава владу діадохам (наступникам). Після смерті Александра, між його союзниками почалася запекла боротьба за владу. В результаті велика імперія розпалася на держави, влада у яких була зосереджена в руках греків та македонян. Цей період називають еллінізмом, а держави – елліністичними.

Робота з термінами

Еллінізм – період в історії країн Східного Середземномор'я, з 323-го до 30 рр. до н.е., коли на місці імперії Александра Македонського виникли незалежні держави.    

    V.          Узагальнення та систематизація знань учнів.

Скласти пазл «Імперія Александра Македонського та визначити основні події, які сприяли створенню імперії..

·       Якої країни на заході та річки на сході сягали межі держави Александра Македонського?

·       Які водойми на півночі та на півдні омивали її?

·       Чому державу, створену внаслідок Східного походу Александра Македонського 334-324 рр. до н.е., називають світовою державою, або імперією?

  VI.          Підсумки уроку.     (Слайд 18)

·       Александр Македонський боявся котів.+

·       Цар Персії злякано втік із поля бою, захопивши в полон Александра Македонського. –

·       Одна з найбільших битв давнини відбувалася на території Іраку. +

·       Александра Македонського вбив слон. –

VII.          Домашнє завдання.      (Слайд 19)

1)     Опрацювати § 36 підручника

2)     Виконати завдання на контурній карті, с.10.

3)     Підготувати кросворд або загадки з вивченої теми.

Немає коментарів:

Дописати коментар

«Міста – герої України»

 «Міста – герої України» під таким гаслом  учителем історії Милютіною О.Л.  у 5-11 кл. було проведено цикл уроків, які  були спрямовані на в...